Het TWEEX 2 project
Een stand van zaken rond kennisoverdracht meester-leerling in het "auteurssieraad" te Institut de la Parure et de la Bijouterie Jeanne Toussaint/Arts & Métiers (Brussel), MAD-Faculty Object & Jewellery (Hasselt) en Académie des Beaux-Arts in Aarlen
en een eerbetoon aan Emile Souply.
Vorige expo
TWEEX 2
18.10.2013 - 23.11.2013
De vander A galerie heeft het TWEEX-2 catalogus
in september 2013 gepubliceerd.
Meer informatie over de Belgische scholen die aan het
TWEEX 1 project
deelnemen | catalogus 1
Institut de la Parure et de la Bijouterie Jeanne Toussaint/Arts & Métiers
Brussel
foto : Thierry Bontridder
De Beroepsschool voor Toegepaste Juwelenkunst is opgericht in 1894 door de Chambre syndicale des ouvriers joailliers et orfèvres de Bruxelles. Ze is in 1982 samengesmolten met het Institut de la Parure et des soins de Beauté en blijft een van de belangrijkste scholen voor wie een opleiding als juwelier wil volgen in België. Sinds 2012 werd de naam Institut de la Parure & de la Bijouterie aangevuld met “Jeanne Toussaint”, een dame met een Belgische klinkende naam die directrice was van de Haute Joaillerie de la Maison Cartier van de jaren 30 tot de jaren 50.
Het Institut de la Parure & de la Bijouterie Jeanne Toussaint is een school voor sociale promotie van de Stad Brussel, gevestigd in het Institut des Arts & Métiers, waarvan de opleidingen gericht zijn op de verfraaiing van personen via creaties voor sieraden, kleding, objecten en schoonheidsverzorging. Al onze diploma’s zijn erkend door de Federatie Wallonië-Brussel. Wij bieden opleidingen overdag en ‘s avonds.
De ateliers juwelenkunst, met een stevige nationale én internationale reputatie, zijn echte artistieke en creatieve
mierennesten voor volwassenen die zich willen vervolmaken in juwelenontwerp. Alle facetten van het vak worden onderwezen op deze school: juwelenkunst, hedendaagse juwelen, gietijzer, email, zetwerk en grafisch ontwerp.
De opleidingen Juwelenkunst duren minimaal 3 jaar: een eerste basisjaar en twee specialisatiejaren. Het aanleren van die specialisaties wordt afgerond met een geïntegreerde proef. Sommige ateliers zijn combineerbaar en het is ook mogelijk om parallel verscheidene vaardigheden aan te leren.
Bij Hedendaagse Juwelenkunst sporen wij onze studenten aan om hun ideeën en concepten te ontwikkelen via creaties van juwelen of opsmukobjecten. We beschouwen het atelier als een laboratorium om te onderzoeken en te experimenteren: ontwerpen, werken met traditionele en hedendaagse materialen en spelen met vormen en kleuren staan er centraal. Het sieraadobject wordt een uniek kunstwerk waarbij de rol van het juweel wordt gerespecteerd zonder de technische beheersing uit het oog te verliezen.
Carole Mengal, Directeur
MAD-Faculty (Hasselt) Object & Jewellery
foto : David Huycke
De opleiding "Object & Jewellery" binnen de afstudeerrichting Vrije Kunsten aan de Mad-Faculty is een artistieke, academische opleiding bestaande uit drie bachelorjaren en één masterjaar, waarbij experiment en een onderzoekende houding centraal staan. Als opleiding bieden we een omgeving aan waar studenten naast tijd en ruimte ook de nodige steun en uitdagingen krijgen om zich te kunnen ontwikkelen tot kritische kunstenaars en ontwerpers. Van bij de start worden studenten via project-gestuurd onderwijs ondergedompeld in de wereld van de hedendaagse sieraden en objecten, gaande van de technische fundamenten tot de meest avant-garde en innoverende trends.
Tijdens de bachelor-opleiding komen studenten in contact met diverse ontwerpstrategieën, teneinde een zo breed en volledig mogelijke opleiding te krijgen. Meer specifiek wordt in de eerste bachelor de technische basis gelegd waarbij de belangrijkste materialen & technieken aangeleerd en onderzocht worden. In de tweede bachelor concentreert het onderzoek zich op inhoudelijk vlak enerzijds op de draagbaarheid van sieraden en de functionaliteit van objecten, anderzijds op thema’s zoals "unica versus multiples" en "ambacht versus productie".
Qua techniek verkennen de studenten
vooral een aantal "nieuwe" digitale technieken zoals het 3D-printen en het lasersnijden. In de derde bachelor ligt het zwaartepunt op het verder ontwikkelen van de verworven praktijkgerichte en artistieke onderzoekscompetenties en gaat de aandacht vooral uit naar de conceptuele kwaliteiten van het sieraad of het object. De student krijgt in de tweede semester voldoende ruimte voor de ontwikkeling van een totaalconcept, wat op het einde uitmondt in een persoonlijk en individueel bachelor-project.
In de internationale masteropleiding wordt van de studenten verwacht dat ze een eigen praktisch en theoretisch artistiek onderzoek voeren dat enerzijds uitmondt in uitstekend werk dat gepresenteerd wordt in de mastertentoonstelling EXIT en anderzijds in een schriftelijke component waarin de studenten reflecteren en/of rapporteren over het eigen doorlopen artistiek onderzoek. Tijdens het masterjaar lopen de studenten ook stage en volgen ze verschillende colleges in functie van hun masterproject.
Audi Pauwels, oprichter Object & Jewellery
David Huycke, coördinator Object & Jewellery
Académie des Beaux-Arts in Aarlen
foto: Claire Lavendhomme
Dit is de enige Academie voor Schone Kunsten in het secundair kunstonderwijs met beperkt leerplan in de Provincie Luxemburg. Ze heeft vestigingen in Marche-en-Famenne en Virton en elke week komen er meer dan 700 leerlingen over de vloer die les krijgen van een team van 19 leerkrachten.
Als kweekvijver van permanente schepping is deze academie sterk verweven met het culturele leven van de 3 steden waar ze gevestigd is, in de Provincie Luxemburg, het Waals Gewest en zelfs in de Grande Région.
Het onderwijs dat er wordt gegeven is gebaseerd op een pedagogische methode waar de permanente dialoog tussen leerlingen en leerkrachten centraal staat.
De leerkrachten zorgen bovendien voor contact met interessante namen in de kunstwereld en organiseren bezoeken aan musea en tentoonstellingen in België en het buitenland.
De Academie van Aarlen stelt een brede waaier aan cursussen voor die garant staan voor de rijkdom van het onderwijs dat er wordt gegeven. Bovendien gaat de school er prat op dat ze sinds 1994 behoort tot de twee academies van het secundair kunstonderwijs met beperkt
leerplan die een opleiding juwelier/edelsmeedkunst inrichten.
Deze opleiding is geïnitieerd door de heer Thierry Bontridder in Aarlen en in Marche-en-Famenne. Deze docent kon steeds een breed leerlingenpubliek motiveren dat onder de indruk was van zijn artistieke en technische kwaliteiten. Het is met brio dat Mevrouw Claire Lavendhomme de fakkel in 2003 overnam. Deze getalenteerde kunstenares is ook een bijzonder genereuze pedagoge. Haar cursus kent een immens succes dat wordt bevestigd door de kwaliteit van het werk dat de afstuderende leerlingen afleveren. Ze slaagt erin het artistieke summum uit haar leerlingen te halen via haar cursus. Het begrip van het lichaam, als "levende sokkel" van het sieraad, is in haar ogen zeer belangrijk in het hedendaagse kunstlandschap.
"Het hedendaagse denken wordt gekenmerkt door het slaan van bruggen tussen de verschillende disciplines, rekening houdend met de specifieke eigenschappen van het juweel (sociaal, identiteit, magisch-religieus, sentimenteel, lichamelijk, utilitair, erotisch, enz.)". Claire Lavendhomme.
Véronique Henrot, Directeur